"The best søppel cruise ever!"

Jepp, det var overskriften i gjesteboka på Nordsyssel etter tidenes strandryddingstokt. Ikke nok med at vi har rydda nesten hele strandlinja på Reinsdyrflya, men vi satte også ny rekord med 155 big bags med søppel (totalt pulje 1 og 2)! Vi har fått oppleve så mye.. Første kvelden var vi i land på Austfjordneset der det ligger en fangsstasjon. Kvelden etter dro ferden til Kinnvika på Nord-Austlandet, der vi besøkte forskningsstasjonen etter en "topptur" til Kinnberget på 130 moh ;) Hit er det få som kommer da plassen er freda av Sysselmannen himself. Fredag så vi den første bjørnen av totalt 5 på hele toktet. Den lå rett over sandbanken på stranda der vi gikk iland. De som hadde kommet seg ut av båten var raskt tilbake for å si det sånn :P Den avslutta hvilepausen da vi kom og lunta bortover strandkanten et godt stykke før den forsvant innover. I går så vi 4 bjørner, de to første oppi lia i Sallyhamn der den døde hvalen fra Magdalenefjorden forrige uke nå ligger. De hadde nok hørt oss komme og stakk til fjells for så å gå ned til fjorden og svømme videre. Neste bjørn så vi på lang avstand ikke lenge etter Bjørnhavma, men det var den siste det var aller mest action. Den traff vi i Magdalenefjorden hvor vi skulle plukke opp to karer som hadde vært ute der i 6 uker. På andre sida av fjorden for Gravneset var det noen polakker som bodde i en camp og der hadde en bjørn fått lagt seg ned å sove like oppi lia ovenfor. Når vi kom våkna den og begynte å bevege seg målbevisst nedover mot leiren uten at beboerne gjorde noe annet enn å se på med rifla over skuldra. Da bjørnen var kommet neste helt ned på samme nivå som leiren begynte Anders å bli småsint og fyrte av 2 skudd med signalpistolen slik at den etterhvert endra fokus og fortsatte i motsatt retning av teltene. Bildet er henta herifra (MED ISBJØRN NEDE I HØYRE HJØRNET!) og jeg beklaker den dårlige kvaliteten, men bedre objektiv står øverst på ønskelista. I går kveld hadde vi avslutning på Mellageret i Ny-Ålesund som satte et fint punktum for den fantastiske turen. Hvis noen ennå tviler på hvorfor søppeltokt er så populært her oppe får dere bare lure livet ut..

I natt kommer Rickard min tilbake til øya og hjem til meg ;)