Året som gikk - 2009

Julen 2008 fikk jeg speilreflekskamera av mine foreldre, noe som skulle komme godt med året som kom. Her et av de første bildene som ble tatt.

Dette er ikke riktig tispunkt å klage på kulden her oppe i nord nå som det er kaldere mange steder på fastlandet, men her har jeg satt et bilde på hvordan jeg kunne ha det innendørs vs. utendørs (mens jeg ennå var singel vel og merke). Dette i januar.

I februar begynte lyset å komme tilbake. Her Sarkofagen under Polarjazzen.

På min første langtur på scooteren fikk vi se sola igjen. Turen gikk til Østkysten i slutten av februar.

Solfest feira jeg, Lærke, Brede og Anders på Diabas.

På nyinnkjøpte randoneski ble det noen skikkelig fine turer sist vinter. Her på toppen av Sarkofagen retning Lars Hierta-fjellet i begynnelsen av april.

I påska kom søskenbarn Tomas opp på besøk. Vi ferierte i Brucebyen og her er vi ved Mittag-Lefflerbreen på tur nordover i white out.

Mamma kom på besøk i mai. Foruten tur til Diabas tok vi en liten scootertur for oss selv opp mot Longyearbreen.

En av de totalt to(?) isbjørner som ble skutt i selvforsvar året som gikk. Denne karen var veldig tynn og var nok på utkikk etter mat da den fikk en kule mellom skulderbladene. Lite liker jeg slikt. Lærka mi ser dere i bakgrunnen.

1. juni dro jeg på båttur sammen med Rimante og Yngve. Samme tur som året før, til Ymerbukta og Barentsburg. Her ser dere den eneste skogen vi har her på Svalbard.

Dagen etter var jeg klar for min første tur med helikopter. Var så heldig å få være markør for Airlift under en øvelse.

I juni fikk jeg også øynene opp for det beste som har hendt meg, nemlig denne godgutten ;) Her fra konsernfest ombord på MS Expedition.

Med samme båt dro jeg på cruise sammen med disse damene, Linda, Mari og Tone. Turen gikk helt nord på Spitsbergen, til 80 grader. Her i Ny-Ålesund var det duka for en dukkert i fjorden som holdt rundt 2 grader.

Hjem dro jeg på ferie og jeg ble møtt med det fineste sydenvær. Dagene ble tilbragt på Kalkstranda med god samvittighet.

Det ble også en tur utenlands, nærmere bestemt til Sunny Beach, Bulgaria.

Og da tok jeg med meg vännen. Så nydelig du er ;)

Fikk også tid til å slappe av på hytta og vise min svenske søtnos hvor fint vi har det på fjellet. Her prøves fiskelykken, men det skal sies at det var svensken som dro i land to fine ørreter.

Måtte finne på noe da vännen dro hjem til Sverige, så da tok jeg og mamma turen fra Kårvatn over Bjøråskaret til Innerdalen. Til dags dato en av de fineste turene jeg har vært på. Her tar jeg en pust på toppen av skaret før den særdeles bratte turen ned starter.

Vel tilbake på øya i nord deltok jeg på søppeltokt i regi av Sysselmannen. Kjempeopplevelse hvor vi blandt annet var innom Kinnvika på Nord-Austlandet (bildet), så 5 bjørner, plukka Reinsdyrflya fritt for skrot og tok avslutningsfesten på Mellageret i Ny-Ålesund.

I høst var det Topptrimmen som sto på agendaen for meg og vännen. Vi klarte alle 10 postene noe vi er svært fornøyd med og har det som mål igjen i år også. Her på tur hjem fra turen til varden på Gruve 7-fjellet.

I oktober tok vi en langhelg i tigerstaden først og fremst for å se/høre disse tre karene i aksjon. Billetter til Green Day ble bestilt allerede i mai. STOR opplevelse!

Året ble avslutta hjemme. Her er jeg, vännen og mamma på nyttårstur. Foto: privat

Takk for denne gang 2009, vi sees aldri igjen..

Én kommentar

xena87

09.01.2010 kl.13:32

Så mange fine bilder du har tatt, Heidi :)